Cantuva, het vocaal ensemble uit de Belgische druivenstreek.
IN DE KIJKER
Concert Requiem FAURE
Zaterdag 10 december 2005 om 20.00 uur in de Sint-Rombouts-Kathedraal te Mechelen
Zaterdag 17 december 2005 om 20.00 uur in het Koninklijk Conservatorium te Brussel
Plaatsbespreking en info: 026 87 90 93 (mevr. Van Binnebeek)
info@cantuva.be
Voorverkoop: 17 EURO Kassa: 20 EURO
Affiche in jpg-formaat
Programma:
"Weihnachts-0ratorium" (BWV248) cantate IV,V en VI van J.S. Bach
Medewerkers:
Cantuva, vocaal ensemble Druivenstreek voorbereid door Marc Verboomen
Alauda, vocaal ensemble Ekeren voorbereid door Johan Van Bouwelen
Kathedraalkoor, Mechelen voorbereid door Johan Van Bouwelen
Kamerorkest Chapelle de Lorraine, Brussel concertmeester Bert Van Laethem
Cantuva (koor) Cantuva wordt gedirigeerd door Marc Verboomen, het is een gemengd vocaal ensemble.
De leden zijn zangliefhebbers uit de regio van de druivenstreek, Overijse, Hoeilaart en Huldenberg.

Alauda (koor)
Alauda werd opgericht in 1974 door Ivan Leire. Onder zijn leiding werden vele koorwerken gebracht uit alle stijlperioden, zoals de Maria-vespers van C. Monteverdi, de Schepping van J. Haydn, de Missa Sanctae Caeciliae (wereldcreatie) van J.H. Fiocco, de Johannespassie van J.S. Bach, Christus van F. Liszt en de Messias van G.F. Händel.

Sinds 1988 weet de huidige dirigent, Johan Van Bouwelen, het koor steeds weer te bezielen voor projecten van uiteenlopende aard. Zo kwamen er heel wat succesrijke programma's opgebouwd rond Bach, Vivaldi, Haydn, Mendelsohn, Rutter, Mortelmans, Meulemans, de Vocht, Zelenka, Gorczycki en Briegel, concertreizen naar Portugal en Hongarije en de medewerking aan een aantal grote uitvoeringen, zoals het Requiem van Verdi, het Cantique du Port van Baeyens en de Rubenscantate van Benoit.

Hoogtepunten waren zeker de concerten en de CD-opname van de Psalmen en het Te Deum van Van Nuffel, een groots Benjamin Brittenprogramma, de Lauda per la Natività del Signore van Respighi en het Requiem van Mozart. De laatste 2 jaren volgden nog een Lenteconcert met o.m. de Liebeslieder van J. Brahms, een de Vocht- herdenking in de Sint-Carolus Borromeuskerk te Antwerpen en twee Kerstconcerten met, als hoofdbrokken, resp. 3 cantates van J.S. Bach. en de Ceremony of Carols van B. Britten.

Kathedraalkoor van Mechelen
In 1989 werd het Kathedraalkoor van Mechelen opgericht met als voornaamste functie het muzikaal opluisteren van de pontificale plechtigheden.
Dit gemengd koor bestond aanvankelijk uit een vaste kern van een twintigtal zangers, die allemaal een degelijke muzikale vorming hebben gehad. Op Palmzondag 1989 trad het koor voor het eerst op. Het poogt qua geest en spirituele inspiratiebron zowel te beantwoorden aan de actuele normen omtrent liturgie als aan de hedendaagse eisen voor wat betreft de muzikale esthetiek. Zodoende zijn het gregoriaans, als bakermat van onze westerse (religieuze) muziek, de verfijning en compositorische kracht van onze Vlaamse polyfonisten en de bijzondere aandacht voor de hedendaagse religieuze muziek de voornaamste voedingsbodem voor het kathedraalkoor, dat sinds zijn ontstaan onder de leiding staat van Johan Van Bouwelen in samenwerking met Peter Pieters, titularis-organist van de kathedraal. In 2005 nam, na enkele jaren onderbreking, een vernieuwde groep met een vijfendertigtal zangers de draad weer op.
Naast de liturgische functie heeft het kathedraalkoor ook als taak te zorgen voor de muzikale en culturele uitstraling van de kathedraal. Dit gebeurt door het geven van concerten (zoals het vroegere traditionele passieconcert) en het realiseren van opnames (in september 1991 werd een CD opgenomen met de psalmen van Van Nuffel en in '95 verscheen de Damiaancantate van Peter Pieters). In het verleden bracht het koor regelmatig uitvoeringen en creaties van hedendaagse religieuze koormuziek van o.a. B. Britten, A. Pärt, P. Pieters, R. Schroyens, P. Schollaert, M. Joly, J. Rutter enz.
Verder wil het koor i.s.m. de Concertvereniging van de Kathedraal van Mechelen actief deelnemen aan muzikale activiteiten in de kathedraal door het uitnodigen van, en het samenwerken met andere koren, ensembles, solisten enz...

oktober 2005

Chapelle de Lorraine (Kamerorkest) Het Kamerorkest Chapelle de Lorraine bestaat sinds 1987.

Zijn naam werd ontleend aan het huisorkest van Karel van Lorreinen, dat eveneens te Brussel gevestigd was en ook een bezetting had van ongeveer 15 instrumentalisten. De kern van het orkest bestaat uit louter strijkers, maar het wordt desgewenst uitgebreid met blazers, klavecimbel, slagwerk...

Het ensemble heeft een stevige faam opgebouwd in Vlaanderen als begeleider van koren in oratoria en romantische koorwerken. De soepele begeleiding in aria's en concerti wordt door vocale en instrumentale solisten hoog gewaardeerd. Eigen musici van het orkest krijgen ook regelmatig de kans om zich als solist te profileren. Zonder naar historische instrumenten te grijpen, slagen de muzikanten erin om stilistisch verantwoord werken uit de barok en de vroegklassieke periode te interpreteren. De samenwerking met eminente musici is daar niet vreemd aan. Het repertoire vermeldt overigens ook werken uit latere stijlperiodes tot in de twintigste eeuw.

Het orkest concerteert regelmatig op het Festival van Vlaanderen en er waren vele concerten in Nederland, Frankrijk, Spanje en Oostenrijk. Op die manier werkte de Chapelle de Lorraine ook met tal van vermaarde dirigenten uit binnen- en buitenland.

De concertmeester is Bert Van Laethem. Na zijn studies aan het Lemmensinstituut vervolmaakte hij zich aan de Liszt Academie van Budapest. Hij werkte o.m. in Il Fondamento, de Beethovenacademie en het Collegium Instrumentale Brugense, maar legde zich de laatste jaren vooral toe op Europese Volksmuziek. Samen met accordeonist Ivica Vucelja vormt hij het duo Mallou.

De eerste cellist is Bernard Woltèche. Hij legde zich toe op de oude muziek, o.m. in samenwerking met de Ricercar Academy, het Paul Dombrecht Consort, Il Fondamento en de Capella Amsterdam. Als zelfstandig solist trad hij op in Duitsland en Japan.

De viola da gamba wordt bespeeld door Piet Stryckers. Na zijn studies aan de K.U.Leuven en aan de conservatoria van Antwerpen en Brussel, specialiseerde hij zich op de cello, de viola da gamba en andere middeleeuwse snaarinstrumenten. Hij is een zeer verdienstelijk componist-arrangeur en docent muziekschriftuur en muziekanalyse.


Elisabeth Hermans (sopraan)
Elisabeth Hermans studeerde aan het Lemmensinstituut te Leuven, waar zij bij Lieve Vanhaverbeke haar laureaatsdiploma met eerste prijs zang behaalde. Daarna volgde ze verder les bij Lucienne Van Deyck aan het Conservatorium te Antwerpen en nam deel aan een specialisatiecursus bij Greta De Reyghere. Regelmatig werd ze nog gecoacht door Liane Jespers.

Als ensemblezangeres is zij actief bij verschillende ensembles met internationale faam, zoals Het Collegium Vocale Gent, La Chapelle Royale Paris en La Petite Bande. Met deze ensembles nam zij al deel aan vele CD-, radio-, en TV opnames alsook aan talrijke tournees van New York tot Hong Kong.

De laatste jaren profileert zij zich meer en meer als soliste in cantates, oratoria en passies met een grote voorliefde voor het Bachrepertoire. Zo zong ze in 2000 de h-moll Messe en cantaten van J.S.BACH in een volledig solistische bezetting met La Petite Bande. De concerten gingen door in België, Italië, Frankrijk, Zwitserland, Mexico en Colombia. In juni 2001 vertolkte ze in de "Minster" te York (Engeland) op uitnodiging van de plaatselijke University, de sopraansolo in Hayden's Schöpfungsmesse.

Als lerares zang en stemvorming is ze verbonden aan de muziekhumaniora en de hogere afdelingen van het Lemmensinstituut. . .

Marie-Louise Dumon (alt)
Geboren te Tienen, studeerde ze aan de conservatoria van Mechelen, Antwerpen, Gent en Brussel waar ze Eerste prijzen haalde voor notenleer en muziekgeschiedenis.
In Luik bekwam ze de Eerste Prijs voor zang (lied en opera) en het Hoger Diploma zang (lied) bij Raymonde Serverius en Cecile Leleux.
Ze verwierf ook getuigschriften analyse & vormleer, dictie en notenleer voor zangers, volgde praktische harmonie, koorleiding, piano, contrapunt en fuga. Meestergraad muziekschriftuur behaalde ze in Brussel bij Kristien Desmet.
Ze volgde zangcursussen te Wenen en Salzburg bij R. Hansmann en H.Zadek en bij Zeger Vanderstene te Jupille, specialisatie oude muziek bij R. Stewart en bij L. Vrijdag in Portugal. Ze was 10 jaar vast verbonden aan het VRT-koor (Vic Nees). Ze zong bij Musica Nova uit Boom (Roger Leens) en verzorgde er plaatopnames als koriste en soliste.
Zij zingt occasioneel in projectkoren, studeerde ook klarinet en blokfluit en momenteel nog saxofoon aan het conservatorium in Mechelen en onderhoudt nog steeds haar stemtechniek bij Paule Daloze.

Joris Bosman (tenor)
Na zijn studies zang en piano aan het Lemmensinstituut te Leuven en aan het Conservatorium van Brussel engageerde Joris Bosman zich als korist in diverse ensembles waaronder het Brussels Kathedraalkoor (Capelli Sancti Michaelis) o.l.v. Erik van Nevel, alsook Currende en het voormalige omroepkoor van de BRT. o.l.v. Vic Nees en het Vlaamse Radiokoor o.l.v. Johan Duijck.
Hij doet tevens repertoire en stijlkennis op bij ondermeer Sigiswald Kuijcken, Paul Dombrecht, Renè Jacobs, Florean Heyerick, Pierre Cao en anderen. Hij bekwaamt zich als pedagoog en behaalt de eerste prijs zang in de disciplines oratorium, lied, en ook opera. Hij behaalt de eerste prijs kamermuziek, specialisatie barokmuziek. Hij behaalde dit jaar tevens een Hoger Diploma uitvoerend musicus en bekwaamt zich verder bij ondermeer James Griffith (G.B.) Liam Tuan (G.B. en B.), Marianne Blok (NL.) Chris Van Woerkom (B.), Claudine Arnaud-Verhelle en Albrecht Klora (B.)
Door zijn kennis van het renaissance- en barokrepertoire zingt hij concerten van Groningen tot Salamanca en geeft hij masterclasses in Brescia (N.-Italië) rond de componist Luca Marenzio.
In de lente van 2004 vertolkt hij de rol van 'Achilles' in Händels laatste opera 'Daedemia' op het barokfestival van Istanbul. Hij was voorbije zomer te gast in Oostenrijk voor de vertolking van Cavalli's 'Eliogabalo', een barokopera onder leiding van Renè Jacobs in 'das Landestheater' te Innsbruck. In Juli was hij solist in de hoofdproduktie van 'de Zomer van Antwerpen'.
Als Evangelist in beide passies van Johann Sebastian Bach is hij regelmatig te gast in Nederland (Rotterdams barokensemble en HOV te Heerlen), Frankrijk en België. Hij realiseerde CD-Opnames met Eufoda, Accent, en de Brusselse Mediatheek (Arsonor).

Bart De Kegel (tenor)
Als solist bouwde Bart De Kegel aan een drukke concertpraktijk in binnen- en buitenland. Hij werkte o.a. samen met het Nationaal Orkest van België; en de Staatskapelle van Minsk.

Oratoria en religieus werk van Bach, Mozart, Haydn en Mendelssohn brachten hem in Italië, Duitsland en Nederland. Bij de restauratie van de basiliek van Lecco vertolkte hij de solo-partij in Händels 'Israel in Egypt'.

In Würzburg verleende hij zijn medewerking aan een opgemerkte uitvoering van Monteverdi's 'Orfeo' naar aanleiding van de Alte Musik Tagen. Bij de projecten Hedendaagse Muziek van het Festival Ars Musica verzorgde hij een beklijvende vertolking van Schuberts 'Winterreise'. Hij vertolkte tevens tal van rollen in de opera.


Ian Degen (bas)
Ian Degen behaalde de 1ste prijzen Zang en Kamermuziek en een meestergraad Zang aan de Conservatoria van resp. Antwerpen en Brussel. Hij is ook Licentiaat in de Musicologie. Naast het Duitse Lied en de Franse MÈlodie zingt hij Passies en Cantates van Bach tot Brahms.

Hij werkte mee aan theaterproducties o.l.v. L. Devos en F. Heyerick met o.a. Musica Antiqua Köln. Hij zong in de Cité de la Musique in Parijs, in het Festival van Vlaanderen, in het muziekfestival van Utrecht, in Duitsland, Polen, Tsjechië en Mexico. Hij nam deel aan meerdere opnames met ensembles zoals Il Fondamento, de Capilla Flamenca en ex Tempore.

Hij werkte ook aan opnamen voor de VRT, France Musiques en RTBF Musique 3.


Peter Pieters (orgel)
Peter Pieters studeerde aan het Lemmensinstituut Notenleer, muziekgeschiedenis, harmonie, contrapunt, orgel en muziekpedagogie. In 1983 behaalde hij de Lemmens-Tinelprijis voor orgel. Hij is docent Liedbegeleiding en orgel aan het Lemmensinstituut en sedert 1986 titularis-organist van de St-Romboutskathedraal te Mechelen. Hij was te gast op internationale orgelfestivals in Nederland, Duitsland, Italië, Denemarken en Polen.
Als componist schreef hij vocale muziek, kamermuziek, orkestwerken en werken voor koor en orkest, waaronder de "Mariacantate", "Le Chemin de la Croix" en, ter ere van Pater Damiaan, "Het Gekkendorp"..)

Johan Van Bouwelen (dirigent)
Johan Van Bouwelen studeerde aan het Lemmensinstituut te Leuven (België) waar hij eerste prijzen notenleer, harmonie, contrapunt en koorleiding behaalde en "Laureaat in de muziekpedagogie" en "Laureaat in de koordirectie" (o.l.v. Paul Schollaert) werd.

Hij volgde verschillende dirigentencursussen, onder meer een meestercursus te Gent onder leiding van Laslo Heltay (St. - Martin in the Fields, Londen), Paul Brandvik (Minnesota University, Massachusetts, USA) en Johan Duijck (docent piano K. Conservatorium Gent en dirigent).

Johan Van Bouwelen heeft zijn lange ervaring als koordirigent uitgebouwd met het dirigeren van vele koortypes zoals kinderkoor, knapenkoor, schoolkoor, gemengd jeugdkoor, kamerkoor, oratoriumkoor en orkest.

Van 1985 tot 1999 was hij docent koordirectie aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium van Antwerpen waar hij o.a. het "Koor van de Hogeschool Antwerpen" en het kamerkoor dirigeerde.

Van 1989 tot 2000 was hij dirigent van het "Kathedraalkoor van Mechelen". Dit koor kende aanvang 2005 een nieuwe start.

Sinds 1983 is hij docent aan het Lemmensinstituut te Leuven (Hogeschool voor Wetenschap & Kunst) waar hij ook verschillende koren en koorprojecten leidt.

In september 2003 werd hij aangesteld als cantor van de Kathedraal van Mechelen.

Momenteel is hij vast dirigent van het gemengd koor "Alauda" van Ekeren-Antwerpen. Verder werkt hij als gastdirigent bij koren, de verschillende koorfederaties en het radiokoor.

Als docent, atelierleider en jurylid is hij actief in binnen- en buitenland. Zo is hij regelmatig gastdocent bij de SNK (Nederland) en de koorfederatie te Pecs (Hongarije).

In Europa Cantat verband dirigeerde hij verschillende ateliers te Brugge (België), Ulm (Duitsland), Sant Cugat (Spanje) en Kaposvar (Hongarije) waar hij tijdens de eerste "Europa Cantat Junior" eveneens de "open-zangstonden" leidde. Hij dirigeerde de open‚ zangstonden van Europa Cantat te Nevers (2000)en Barcelona (2003).

Johan Van Bouwelen is voorzitter van de beheerraad van de "Vlaamse Federatie van Jonge Koren" (V.F.J.K.) en beheerder van de organisatie "Koor&Stem".

Sleutelbloemenlaan 11, 2880 Bornem, België +32 (0)38 99 20 50, johan.vabou@skynet.be

Februari 2005


 © webstek laatste wijziging: 20-07-2017 10:58:05. Neem gerust contact op met de voorzitter of stuur uw vraag naar info@cantuva.be
117 pagina's op het web gevonden, geen verbroken verwijzingen.