Cantuva, het vocaal ensemble uit de Belgische druivenstreek.
IN DE KIJKER
1 December 2018
Zaterdag 15 december 2007 om 20.00 uur in de Sint-Katharinakerk te Duisburg
Zondag 16 december 2007 om 15.00 uur in de Sint-Katharinakerk te Duisburg
Plaatsbespreking en info: 026 87 90 93 (mevr. Van Binnebeek)
info@cantuva.be
Voorverkoop: 15 EURO ~ kassa 18 EURO ~ kinderen -12 jaar gratis
Affiche en Flyer in pdf-formaat
Affiche en Flyer in jpg-formaat
Programma:
The Messiah deel I - G.F. Händel
Concerto grosso N∞8 in g - A. Corelli
Koor: Vocaal Ensemble Cantuva, o.l.v. Marc Verboomen
Orkest: Kamerorkest Chapelle de Lorraine, Concertmeester Bert Van Laethem
Medewerkers:
Chapelle de Lorraine (Kamerorkest) Het Kamerorkest Chapelle de Lorraine bestaat sinds 1987.

Zijn naam werd ontleend aan het huisorkest van Karel van Lorreinen, dat eveneens te Brussel gevestigd was en ook een bezetting had van ongeveer 15 instrumentalisten. De kern van het orkest bestaat uit louter strijkers, maar het wordt desgewenst uitgebreid met blazers, klavecimbel, slagwerk...

Het ensemble heeft een stevige faam opgebouwd in Vlaanderen als begeleider van koren in oratoria en romantische koorwerken. De soepele begeleiding in aria's en concerti wordt door vocale en instrumentale solisten hoog gewaardeerd. Eigen musici van het orkest krijgen ook regelmatig de kans om zich als solist te profileren. Zonder naar historische instrumenten te grijpen, slagen de muzikanten erin om stilistisch verantwoord werken uit de barok en de vroegklassieke periode te interpreteren. De samenwerking met eminente musici is daar niet vreemd aan. Het repertoire vermeldt overigens ook werken uit latere stijlperiodes tot in de twintigste eeuw.

Het orkest concerteert regelmatig op het Festival van Vlaanderen en er waren vele concerten in Nederland, Frankrijk, Spanje en Oostenrijk. Op die manier werkte de Chapelle de Lorraine ook met tal van vermaarde dirigenten uit binnen- en buitenland.

De concertmeester is Bert Van Laethem. Na zijn studies aan het Lemmensinstituut vervolmaakte hij zich aan de Liszt Academie van Budapest. Hij werkte o.m. in Il Fondamento, de Beethovenacademie en het Collegium Instrumentale Brugense, maar legde zich de laatste jaren vooral toe op Europese Volksmuziek. Samen met accordeonist Ivica Vucelja vormt hij het duo Mallou.

De eerste cellist is Bernard Woltèche. Hij legde zich toe op de oude muziek, o.m. in samenwerking met de Ricercar Academy, het Paul Dombrecht Consort, Il Fondamento en de Capella Amsterdam. Als zelfstandig solist trad hij op in Duitsland en Japan.

De viola da gamba wordt bespeeld door Piet Stryckers. Na zijn studies aan de K.U.Leuven en aan de conservatoria van Antwerpen en Brussel, specialiseerde hij zich op de cello, de viola da gamba en andere middeleeuwse snaarinstrumenten. Hij is een zeer verdienstelijk componist-arrangeur en docent muziekschriftuur en muziekanalyse.

Cantuva (koor) Cantuva wordt gedirigeerd door Marc Verboomen, het is een gemengd vocaal ensemble.
De leden zijn zangliefhebbers uit de regio van de druivenstreek, Overijse, Hoeilaart en Huldenberg.

Evi Roelants (sopraan)
Evi Roelants begon op vijfjarige leeftijd met het volgen van vioollessen. Op haar zestiende ruilde ze de viool in voor een nieuwe passie en ging zanglessen volgen bij Beatrijs de Vos. In juni 2005 studeerde ze af bij Dina Grossberger aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel. Vervolgens kreeg Evi een studiebeurs voor het Conservatorium van Maastricht en zette ze haar studies verder bij Axel Everaert. Momenteel studeert ze nog in Maastricht, specialisatie opera.

Ze nam reeds deel aan verschillende Masterclasses in binnen- en buitenland bij o.a. Edda Moser, Ingrid Voermans, Hasmik Simonian, Susanna Rigacci, Jard Van Nes, Axel Everaert, Udo Reineman,...

In 2002 verleende ze haar stem voor de creatie Vocalise voor sopraan en Clarinetchoir van Jelle Tassyns en werd opgenomen op cd met het Brussels Clarinetchoir o.l.v. Hedwich Swimberghe.

In 2006 zong ze de rol van Isabella en Beatrice uit de operette Boccaccio van Von Suppè, een productie van het Brussels Operettetheater.

Sinds 2005 is Evi lid van het trio Sprezzatura! Een jong kamermuziek ensemble bestaande uit viool, harp en zang.

Annelies Dille (alt) Annelies Dille behaalde in juni 2000 het diploma «Meester in de Muziek, optie Zang» met Grote Onderscheiding aan het Lemmensinstituut van haar geboorteplaats Leuven. Haar zangdocente was Gerda Lombaerts. Daarna trok ze naar Stuttgart waar ze verder studeerde bij Professor Julia Hamari en aan de Opernschule van de Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst de diploma's "Bühnensänger" en 'solistenklasse Opernschule' behaalde met de hoogste beoordeling 'Sehr gut'. Vervolgens maakte ze van 2004 tot 2007 deel uit van de Operastudio van de Muziekkapel Koningin Elisabeth, georganiseerd in samenwerking met De Munt. Hier kreeg ze les van bekende leraren zoals Josè Van Dam, Susanna Eken en Jocelyn Dienst.

Ze nam ook deel aan verschillende masterclasses, o.a. bij Mia Besselinck, Hilda De Grote, Tom Krause, Martina Arroyo, Andreas Scholl en Helmut Deutsch.

Ze gaf concerten in binnen- en buitenland in grote zalen (Bozar, De Munt, Flagey, ...) en op festivals (Menton, Vexin, . . . ). Ze trad op met bekende orkesten (NOB, Orchestre de Picardie, ORCW, . . . ) en beroemde dirigenten als Paul Goodwin, Guy Van Waas, Jean Bernard Pommier en Pascale Verrot.

Annelies verzamelde al heel wat ervaring op het operapodium. Met de Klas Lyrische Kunst van het Lemmensinstituut voerde ze de opera's Le Secret de Fortunio van J.Offenbach en La Finta Semplice van W.A.Mozart op, beide in een regie van Jos Verlinden.

In het Wilhelmatheater van de Opernschule Stuttgart vertolkte ze Harry (Albert Herring, B.Britten), Fiordiligi, Donna Elvira en Lucio Cinna (W.A.Mozart), Sancta Susanna (P.Hindemith), de slotmonoloog van Salome (R.Strauss) en Marie (Die Verkaufte Braut, Smetana).

In de Munt vertolkte ze La Voix Humaine van Poulenc, fragmenten uit Don Giovanni en Le Nozze di Figaro en Madame de la Haltiëre (Cendrillon, Massenet). In Bozar stond ze samen met Josè Van Dam op het podium in Puccini's Gianni Schicchi.

Jan Caals (tenor) Jan Caals studeerde aan het Lemmensinstituut bij Roland Bufkens en vervolgens bij Louis Devos aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Brussel, waar hij in 1984 het hoger diploma solozang behaalde. Hij maakte talrijke opnames o.l.v. Louis Devos met o.a. «Messes des Morts» van M.A.Charpentier, voor deze opname behaalde hij de Prijs van Montreux.

Reeds spoedig trad hij op in oratoriumconcerten in Belgie en in Nederland en maakte meerdere plaatopnames met werken van Charpentier en Haydn. Ook operarollen bij de Vlaamse Opera en de Muntschouwburg kregen goede weerklank bij pers en publiek. Zijn repertorium reikt van de Middeleeuwen en Renaissance (met Capilla Flamenca, Currende, Le Parlement de musique, Egidius-ensemble) tot de hedendaagse muziek, met creaties van Willem Kerstens (Gansendonck) Piet Swerts (Marcuspassie) Kurt Bikkembergs (Apocalyps).

Geert Vanderstraeten (Rwanda-oratorium) Marx-Ernst Keller (Fontamara) Paul Belaerts (kinderopera «A»).

Hij zong met gerenommeerde barokorkesten zoals: De Nederlandse Bachvereniging, Il Fondamento en Le Parlement de Musique.

Jan Caals trad op met het Nationaal orkest (Carmen) de Vlos (Turandot, Poppea, Les comptes d'Hoffman,Salome ) met Il Fondamento o.l.v. Paul Dombrecht en zong o.l.v. Mendi Rodan, Muhai Tang, Jean-Claude Cassedesus, Marc Mincowski, René Jacobs, David Porcelijn, e.a.

Hij is te horen op een 40-tal cd-opnames voor Erato, Eufoda, Ricercar, Naxos, Musique en Wallonie. Met het vokaal polyphonie-kwartet Capilla Flamenca werden vele onderscheidingen behaald: twee maal «Le diapason d'or» en verscheidene malen een «Prix choque» van het gespecialiseerde muziektijdschrift «Le monde de la Musique».

Reeds meerdere decennia zingt hij de Bach-passionen en Bach-cantates, oratoria van Händel, Mozart, Mendelssohn over Europa en maakte hij concertreizen naar Taiwan, Nieuw-Zeeland, de Filipijnen, Japan en Hongkong.
 


Philippe Beullens (orgel)
Philippe Beullens werd geboren te Bonheiden (Mechelen) in 1975. Hij begon zijn muzikale vorming aan het Stedelijk Conservatorium van Mechelen.
Aan de Katholieke Hogeschool Mechelen behaalde hij het diploma van Regentaat Handel, waarna hij zich ten volle in de muziek stortte en aan het Leuvense Lemmensinstituut orgel ging studeren onder leiding van Peter Pieters.
Daar behaalde hij het diploma van Meester in Muziek, optie orgel. Docenten die een belangrijke bijdrage leverden aan zijn vorming waren o.a.: Peter Pieters (orgel en praktische harmonie), Hilde Clement (notenleer), Dirk De Nef (harmonie) en Jan Hadermann (contrapunt), Carl Van Eyndhoven (beiaard). Aanvullend orgelonderricht volgde hij bij Chris Dubois en Luc Ponet en koordirectie bij Kurt Bikkembergs. Hij volgde meestercursussen bij o.a. Ben Van Oosten (NL), Ewald Kooiman(NL), Louis Robilliard (FR), Ludger Lohmann (D).
Gedurende 9 jaar was hij actief als organist aan de Sint-Agathakerk van Wilsele-Putkapel en in die periode verving hij geregeld zijn leraar Peter Pieters aan de Mechelse Sint-Romboutskathedraal.
Sedert 2001 is hij verbonden als Titularis-Organist aan de Sint-Martinuskerk van Overijse, waar hij sinds 2003 ook het Sint-Ceciliakoor dirigeert.
Aan het Sint-Martinuscollege van Overijse is hij verbonden als leraar informatica en muzikale opvoeding.'.

Bert Van Laethem (concertmeester)
Sinds 1998 is Bert Van Laethem concertmeester van Chapelle de Lorraine.

Hij volgde met succes een volledige klassieke opleiding viool aan het Lemmensinstituut te Leuven. Nadien specialiseerde hij zich verder aan de beroemde Liszt-Academie te Boedapest. Daar geraakte hij danig onder de indruk van de Hongaarse muziek en cultuur, dat hem dit in zijn verder werk zal blijven achtervolgen.

Zowel klassiek als kamermuziek.
Het Huelgas Ensemble, de Beethovenacademie, het Instrumentale Brugense of muziektheater Walpurgis... het zijn slechts enkele projecten waar Bert zijn medewerking aan verleende. Hij werkte samen met de bekendste klassieke orkesten en kamermuziekensembles.

Professioneel muzikant
Ook als freelance muzikant nam hij deel aan steengoede concerten en cdopnames. Hij werkte samen met gevestigde namen als Wim Mertens, Olla Vogala, Guido Belcanto, Tars Lootens, Philippe Robrechts, Carlos Diaz,... In 2004 nam hij deel aan het befaamde Hadjidakis-project voor de Culturele Olympiade in Athene.

Oost-Europese volksmuziek
Ondanks zijn contact met het "klassieke circuit", staat hij open voor traditionele oost-Europese volksmuziek. Na de internationale successen met Ivica Vucelja in het duo Mallou (Taiwan, Hongarije, Slovenië... ) werd hij de grondlegger van het trio Daraduna met de zangeres Bea Palya (Hongarije) en accordeonist Gwenaël Micaullt (Frankrijk).

Tijdens Europalia Rusland in 2005 nodigde de Vooruit Gent Bert uit voor een project met de Russische accordeoniste Evelina Petrova. Later werd hij met ditzelfde project uitgenodigd door Paul Van Nevel voor het 35-jarig jubileumconcert in het PSK in Brussel.


Marc Verboomen (dirigent)
Marc Verboomen (º 1953) studeerde aan de Conservatoria van Brussel en Gent o.m. blokfluit en 'Oude Muziek' bij Oswald Van Olmen en Wieland Kuyken. Hij heeft zich door zijn muzikale loopbaan voornamelijk toegelegd op het scheppen van mogelijkheden tot het samen musiceren.
In 1987 richtte hij het kamerorkest Chapelle de Lorraine op.
In 1995 was hij medeoprichter van het vocaal ensemble Cantuva en is tot op heden nog steeds de koorleider .
Hij is leraar muzikale opvoeding te Overijse waar jongeren de kans krijgen in groep te musiceren in het Sint-Martinusconsort.
Tijdens de schoolvakanties runt hij samen met Luc Vandermosten en Philippe Verbiest de v.z.w. Muzikamp. Hier krijgen jonge muzikanten van heel Vlaanderen en over de grenzen heen de mogelijkheid met volle teugen te musiceren onder leiding van professionele musici.

 © webstek laatste wijziging: 20-07-2017 10:23:51. Neem gerust contact op met de voorzitter of stuur uw vraag naar info@cantuva.be
117 pagina's op het web gevonden, geen verbroken verwijzingen.