Cantuva, het vocaal ensemble uit de Belgische druivenstreek.
IN DE KIJKER
Concert Requiem FAURE
Zaterdag 29 november 2008 om 20.00 uur Sint Martinuskerk te Overijse
Zondag 30 november 2008 om 20.00 uur Sint Martinuskerk te Overijse
Plaatsbespreking en info: 026 87 90 93 (mevr. Van Binnebeek)
info@cantuva.be
Voorverkoop: 5 EURO ~ kassa -12 jaar gratis
Affiche en Flyer in pdf-formaat
Affiche en Flyer in jpg-formaat
Programma:
Requiem van W.A.Mozart
Magnificat en canon in D van J. Pachelbel
Cantuva (koor) Cantuva wordt gedirigeerd door Marc Verboomen, het is een gemengd vocaal ensemble.
De leden zijn zangliefhebbers uit de regio van de druivenstreek, Overijse, Hoeilaart en Huldenberg.
Annelies Dille (alt) Annelies Dille behaalde in juni 2000 het diploma «Meester in de Muziek, optie Zang» met Grote Onderscheiding aan het Lemmensinstituut van haar geboorteplaats Leuven. Haar zangdocente was Gerda Lombaerts. Daarna trok ze naar Stuttgart waar ze verder studeerde bij Professor Julia Hamari en aan de Opernschule van de Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst de diploma's "Bühnensänger" en 'solistenklasse Opernschule' behaalde met de hoogste beoordeling 'Sehr gut'. Vervolgens maakte ze van 2004 tot 2007 deel uit van de Operastudio van de Muziekkapel Koningin Elisabeth, georganiseerd in samenwerking met De Munt. Hier kreeg ze les van bekende leraren zoals Josè Van Dam, Susanna Eken en Jocelyn Dienst.

Ze nam ook deel aan verschillende masterclasses, o.a. bij Mia Besselinck, Hilda De Grote, Tom Krause, Martina Arroyo, Andreas Scholl en Helmut Deutsch.

Ze gaf concerten in binnen- en buitenland in grote zalen (Bozar, De Munt, Flagey, ...) en op festivals (Menton, Vexin, . . . ). Ze trad op met bekende orkesten (NOB, Orchestre de Picardie, ORCW, . . . ) en beroemde dirigenten als Paul Goodwin, Guy Van Waas, Jean Bernard Pommier en Pascale Verrot.

Annelies verzamelde al heel wat ervaring op het operapodium. Met de Klas Lyrische Kunst van het Lemmensinstituut voerde ze de opera's Le Secret de Fortunio van J.Offenbach en La Finta Semplice van W.A.Mozart op, beide in een regie van Jos Verlinden.

In het Wilhelmatheater van de Opernschule Stuttgart vertolkte ze Harry (Albert Herring, B.Britten), Fiordiligi, Donna Elvira en Lucio Cinna (W.A.Mozart), Sancta Susanna (P.Hindemith), de slotmonoloog van Salome (R.Strauss) en Marie (Die Verkaufte Braut, Smetana).

In de Munt vertolkte ze La Voix Humaine van Poulenc, fragmenten uit Don Giovanni en Le Nozze di Figaro en Madame de la Haltiëre (Cendrillon, Massenet). In Bozar stond ze samen met Josè Van Dam op het podium in Puccini's Gianni Schicchi.


Els Crommen (sopraan)
Els Crommen werd geboren te Tongeren en studeerde aan het Koninklijk Conservatorium te Luik, waar ze de diploma's behaalde van operazang, liedkunst, notenleer en kamermuziek.

Ze nam deel aan verschillende cursussen, o.a. in Royaumont (Frankrijk 1990), de promotiecursus voor jonge Belgische zangers (1989), liedinterpretatie (1989) en opera (1991) aan het ECOV (Europees Centrum voor Opera en Vocale Kunst), waar zij les kreeg van Noëlel Barker, Marlene Mallas en Mikael Eliasen.

Ze is in zowat alle stijlen thuis en werkt regelmatig met het ensemble Nahandove (hedendaagse muziek) en met verschillende barokensembles, zoals Le Rondeau en Col Basso . . . Ook het liedrecital en andere solistische optredens zijn haar niet onbekend.

Ze werkte mee aan verschillende radio-opnames voor de VRT en de RTBF en aan cd-opnames zoals La Caravane du Caïre van André-Ernest-Modeste Grètri met Marc Minkowsky (Ricercar 1991), Rétrospective van Herman Roelstraete (Eufoda 1996), Deutsche Hausmusik (Digi Classic 1996) en Un accademia a Napoli nell' anno 1725 (Syrius 1999) met het barokensemble Le Rondeau, Some Blake Works van Lucien Posman met het Goeyvaertsconsort (Cypres 2002). 'A tribute to Vic Nees' (Phaedra 2002) met het VRK (Vlaams Radio Koor), muziek van Jacqueline Fontyn (Cypres 2003), Trumpet Te Deum van Vic Nees met Musa Horti o.l.v. Peter Dejans (Phaedra 2004) . . .

Els Crommen nam deel aan de Koningin Elisabethwedstrijd 2000, voor zang en werd enkele tijd geleden laureate bij de Erna Spoorenbergaudities in Nederland. Gedurende meer dan 10 jaar was ze vast lid van het Vlaams Radio Koor.

Nu legt ze zich meer toe op haar solistische concerten en is ze actief in het muziekonderwijs o.a. in de muziekacademie van Malmédy en als assistente van Greta De Reyghere aan het Koninklijk Conservatorium te Luik.


Tijl Faveyts (bas)
De bas Tijl Faveyts studeerde aan het Conservatorium te Brussel bij Dina Grossberger en aan de Universität fü,r Musik in Wenen bij Prof. Ralf Döring en Prof. Kmsg. Robert Holl. In juni 2004 behaalde hij er het Magisterium met grote onderscheiding.
Na het behalen van verschillende eerste prijzen en interpretatie-prijzen op internationale zangwedstrijden, gaf hij in 2004 zijn operadebuut aan de opera van Toronto met de rol van Sarastro (Die Zauberflöte). Sinds 2005 is hij vast verbonden aan de Opera van Sankt Gallen in Zwitserland, waar hij reeds als Sacristano (Tosca), Commendatore (Don Giovanni), Oroveso (Norma) en Gremin (Eugin Onegin) te zien was.
Daarnaast was hij ook vaak te gast in Oostenrijk o.a. als Alfonso (Cosi fan tutte), Luther und Crespel (Les Contes d'Hoffmann), Simone (Gianni Schicchi), Sparafucile (Rigoletto) en Don Pasquale (Don Pasquale) en in Duitsland als Eremit (Der Freischütz) aan het Theater Hof en aan het Pfalztheater Kaiserslautern en aan de Vlaamse Opera als Masetto (Don Giovanni). Hij zong onder leiding van dirigenten als Jiri Kout, Antonello Fogliani, Fréderrie Chaslin, Antonello Allemandi en Carlo Franci.
In 2006 debuteerde hij onder leiding van Daniel Harding als 2. Geharnischten (Die Zauberflöte) bij de Wiener Festwochen en als Sarastro (Die Zauberflöte) bij het Festival d'Aix-en-Provence.
In het Theater an der Wien zong hij opnieuw de 2. Geharnischten (Die Zauberflöte) onder leiding van Fabio Luisi en in het Grand Théâtre Luxembourg Sarastro en de 2. Geharnischten (Die Zauberflöte) o.l.v. Christopher Moulds. In 2008 was hij opnieuw te gast bij de Wiener Festwochen (Jakob Lenz) en debuteerde hij in het Concertgebouw in Amsterdam als Struthion (Des Esels Schatten) en in De Munt als Medico (Forza del destino) olv Kazushi Ono. Dit seizoen debuteerde hij aan de Staatsoper van Stuttgart als Masetto (Don Giovanni) en was hij ook te horen in de Vlaamse Opera als Collatinus (Rape of Lucretia).
Als concertsolist zong hij reeds verschillende malen de Matthéuspassion, de Johannespassion, de Messiah van Händel en Die Jahreszeiten van Haydn (Musikverein Wenen) zoals ook de Winterreise van Schubert. Later seizoen is hij terug in de Vlaamse Opera te gast als un vieillard Hébreeuw (Samson et Dalila) en in St. Gallen is hij in Pique Dame te zien.
Jan Caals (tenor) Jan Caals studeerde aan het Lemmensinstituut bij Roland Bufkens en vervolgens bij Louis Devos aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Brussel, waar hij in 1984 het hoger diploma solozang behaalde. Hij maakte talrijke opnames o.l.v. Louis Devos met o.a. «Messes des Morts» van M.A.Charpentier, voor deze opname behaalde hij de Prijs van Montreux.

Reeds spoedig trad hij op in oratoriumconcerten in Belgie en in Nederland en maakte meerdere plaatopnames met werken van Charpentier en Haydn. Ook operarollen bij de Vlaamse Opera en de Muntschouwburg kregen goede weerklank bij pers en publiek. Zijn repertorium reikt van de Middeleeuwen en Renaissance (met Capilla Flamenca, Currende, Le Parlement de musique, Egidius-ensemble) tot de hedendaagse muziek, met creaties van Willem Kerstens (Gansendonck) Piet Swerts (Marcuspassie) Kurt Bikkembergs (Apocalyps).

Geert Vanderstraeten (Rwanda-oratorium) Marx-Ernst Keller (Fontamara) Paul Belaerts (kinderopera «A»).

Hij zong met gerenommeerde barokorkesten zoals: De Nederlandse Bachvereniging, Il Fondamento en Le Parlement de Musique.

Jan Caals trad op met het Nationaal orkest (Carmen) de Vlos (Turandot, Poppea, Les comptes d'Hoffman,Salome ) met Il Fondamento o.l.v. Paul Dombrecht en zong o.l.v. Mendi Rodan, Muhai Tang, Jean-Claude Cassedesus, Marc Mincowski, René Jacobs, David Porcelijn, e.a.

Hij is te horen op een 40-tal cd-opnames voor Erato, Eufoda, Ricercar, Naxos, Musique en Wallonie. Met het vokaal polyphonie-kwartet Capilla Flamenca werden vele onderscheidingen behaald: twee maal «Le diapason d'or» en verscheidene malen een «Prix choque» van het gespecialiseerde muziektijdschrift «Le monde de la Musique».

Reeds meerdere decennia zingt hij de Bach-passionen en Bach-cantates, oratoria van Händel, Mozart, Mendelssohn over Europa en maakte hij concertreizen naar Taiwan, Nieuw-Zeeland, de Filipijnen, Japan en Hongkong.
 


 © webstek laatste wijziging: 20-07-2017 10:21:40. Neem gerust contact op met de voorzitter of stuur uw vraag naar info@cantuva.be
117 pagina's op het web gevonden, geen verbroken verwijzingen.