Cantuva, het vocaal ensemble uit de Belgische druivenstreek.
IN DE KIJKER
1 December 2018
« Jubileum concert »
Zaterdag 21 november 2015 20.00u. in de Kapel van het kloosterr 'KEYHOF" te Huldenberg
Zondag 22 november 2015 15.00u. in de Kapel van het kloosterr 'KEYHOF" te Huldenberg
Toegang: Voorverkoop € 17,00 ~ kassa € 20,00
Plaatsbespreking en info: 026 57 26 27 of 026 87 90 93 of info@cantuva.be
Online voorverkoop: kaarten
VOORVERKOOPPUNTEN:
Hoeilaart: Domino, Gemeenteplein 2, Hoeilaart
Overijse: De Standaard boekhandel, Stationsstraat 15, Overijse
Huldenberg: 't Boekenwinkeltje, Gemeenteplein 22, Huldenberg
Download Affiche en Flyer in pdf-formaat
Download Affiche en Flyer in jpg-formaat
promotiefilmpje
PROGRAMMA
Ode for St. Cecilia's Day van Georg Friedrich Händel HWV76
Krönungsmesse van Wolfgang Amadeus Mozart KV317

Caroline Weynants (sopraan)
De sopraan Caroline Weynants studeerde zang aan het Conservatoire Royal de Musique de Liège (België) bij Greta de Reyghere.

Sedert 1998 is Caroline Weynants een actief lid van het Choeur de chambre de Namur, waarvan ze ook een van de solisten is.

Daarnaast werkt ze als soliste met vermaarde ensembles als Les Agrémens (onder leiding van Guy van Waas), Il Fondamento (Paul Dombrecht), Il Gardellino (Marcel Ponseele en Jan De Winne), La Fenice (Jean Tubéry) en Cappella Mediterranea (Leonardo García Alarcón).

Ze wordt ook vaak gevraagd in ensembles voor vocale polyfonie, zoals Vox Luminis onder leiding van Lionel Meunier.

Als soliste werkte deze sopraan al mee aan tal van opnames. Als meest recente successen op dit vlak vermelden we de rol van L'Amour in Gretry's Céphale et Procris, de cd Desire, cantates van Bach met Il Gardellino en de rol van Natura Humana in Falvetti's Il deluvio, met de Cappella Mediterranea.
Annelies Dille (alt) Annelies Dille behaalde in juni 2000 het diploma «Meester in de Muziek, optie Zang» met Grote Onderscheiding aan het Lemmensinstituut van haar geboorteplaats Leuven. Haar zangdocente was Gerda Lombaerts. Daarna trok ze naar Stuttgart waar ze verder studeerde bij Professor Julia Hamari en aan de Opernschule van de Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst de diploma's "Bühnensänger" en 'solistenklasse Opernschule' behaalde met de hoogste beoordeling 'Sehr gut'. Vervolgens maakte ze van 2004 tot 2007 deel uit van de Operastudio van de Muziekkapel Koningin Elisabeth, georganiseerd in samenwerking met De Munt. Hier kreeg ze les van bekende leraren zoals Josè Van Dam, Susanna Eken en Jocelyn Dienst.

Ze nam ook deel aan verschillende masterclasses, o.a. bij Mia Besselinck, Hilda De Grote, Tom Krause, Martina Arroyo, Andreas Scholl en Helmut Deutsch.

Ze gaf concerten in binnen- en buitenland in grote zalen (Bozar, De Munt, Flagey, ...) en op festivals (Menton, Vexin, . . . ). Ze trad op met bekende orkesten (NOB, Orchestre de Picardie, ORCW, . . . ) en beroemde dirigenten als Paul Goodwin, Guy Van Waas, Jean Bernard Pommier en Pascale Verrot.

Annelies verzamelde al heel wat ervaring op het operapodium. Met de Klas Lyrische Kunst van het Lemmensinstituut voerde ze de opera's Le Secret de Fortunio van J.Offenbach en La Finta Semplice van W.A.Mozart op, beide in een regie van Jos Verlinden.

In het Wilhelmatheater van de Opernschule Stuttgart vertolkte ze Harry (Albert Herring, B.Britten), Fiordiligi, Donna Elvira en Lucio Cinna (W.A.Mozart), Sancta Susanna (P.Hindemith), de slotmonoloog van Salome (R.Strauss) en Marie (Die Verkaufte Braut, Smetana).

In de Munt vertolkte ze La Voix Humaine van Poulenc, fragmenten uit Don Giovanni en Le Nozze di Figaro en Madame de la Haltiëre (Cendrillon, Massenet). In Bozar stond ze samen met Josè Van Dam op het podium in Puccini's Gianni Schicchi.


Laurens Alexander Wyns (tenor)
Laurens Alexander Wyns behaalde zijn diploma Master in de muziek, optie zang, in 2008 aan Het Lemmensinstituut te Leuven.

Al op jonge leeftijd geinteresseerd in klassieke muziek startte de tenor Laurens-Alexander Wyns zijn muziekopleiding aan de muziekschool van Tremelo en leerde er piano spelen van Ilona Dambok. Tot aan zijn studies aan het Lemmensinstituut te Leuven kreeg hij van haar pianoles.

Op zijn 17de startte hij met zanglessen bij de zangpedagoge Loh Sieuw Tuan.

De gereputeerde zanglerares Dina Grossberger, mezzo sopraan, eveneens verbonden aan het conservatorium van Brussel nam hem aan als haar leerling.

Hij volgde masterclasses bij Udo Reinemann, Zeger Vandersteene, Dirk Snellings en Wim Becu.

Ook treedt hij regelmatig op als zanger of pianist/organist tijdens concerten als solo zanger met begeleiding of in ensembleverband.
De bas-bariton Kristof Van Huffel zong als knaap in de Schola Cantorum Cantate Domini te Aalst. Hij volgde vervolgens een opleiding zang in de klas van Bart De Kegel en studeerde af met grote onderscheiding. Hij soleerde in opera's van Mozart en Rossini en zong tal van oratoriumpartijen bij lokale koren overal in Vlaanderen.
Kristof Van Huffel (bas)
Chapelle de Lorraine (Kamerorkest) Het Kamerorkest Chapelle de Lorraine bestaat sinds 1987.

Zijn naam werd ontleend aan het huisorkest van Karel van Lorreinen, dat eveneens te Brussel gevestigd was en ook een bezetting had van ongeveer 15 instrumentalisten. De kern van het orkest bestaat uit louter strijkers, maar het wordt desgewenst uitgebreid met blazers, klavecimbel, slagwerk...

Het ensemble heeft een stevige faam opgebouwd in Vlaanderen als begeleider van koren in oratoria en romantische koorwerken. De soepele begeleiding in aria's en concerti wordt door vocale en instrumentale solisten hoog gewaardeerd. Eigen musici van het orkest krijgen ook regelmatig de kans om zich als solist te profileren. Zonder naar historische instrumenten te grijpen, slagen de muzikanten erin om stilistisch verantwoord werken uit de barok en de vroegklassieke periode te interpreteren. De samenwerking met eminente musici is daar niet vreemd aan. Het repertoire vermeldt overigens ook werken uit latere stijlperiodes tot in de twintigste eeuw.

Het orkest concerteert regelmatig op het Festival van Vlaanderen en er waren vele concerten in Nederland, Frankrijk, Spanje en Oostenrijk. Op die manier werkte de Chapelle de Lorraine ook met tal van vermaarde dirigenten uit binnen- en buitenland.

De concertmeester is Bert Van Laethem. Na zijn studies aan het Lemmensinstituut vervolmaakte hij zich aan de Liszt Academie van Budapest. Hij werkte o.m. in Il Fondamento, de Beethovenacademie en het Collegium Instrumentale Brugense, maar legde zich de laatste jaren vooral toe op Europese Volksmuziek. Samen met accordeonist Ivica Vucelja vormt hij het duo Mallou.

De eerste cellist is Bernard Woltèche. Hij legde zich toe op de oude muziek, o.m. in samenwerking met de Ricercar Academy, het Paul Dombrecht Consort, Il Fondamento en de Capella Amsterdam. Als zelfstandig solist trad hij op in Duitsland en Japan.

De viola da gamba wordt bespeeld door Piet Stryckers. Na zijn studies aan de K.U.Leuven en aan de conservatoria van Antwerpen en Brussel, specialiseerde hij zich op de cello, de viola da gamba en andere middeleeuwse snaarinstrumenten. Hij is een zeer verdienstelijk componist-arrangeur en docent muziekschriftuur en muziekanalyse.


Bert Van Laethem (concertmeester)
Sinds 1998 is Bert Van Laethem concertmeester van Chapelle de Lorraine.

Hij volgde met succes een volledige klassieke opleiding viool aan het Lemmensinstituut te Leuven. Nadien specialiseerde hij zich verder aan de beroemde Liszt-Academie te Boedapest. Daar geraakte hij danig onder de indruk van de Hongaarse muziek en cultuur, dat hem dit in zijn verder werk zal blijven achtervolgen.

Zowel klassiek als kamermuziek.
Het Huelgas Ensemble, de Beethovenacademie, het Instrumentale Brugense of muziektheater Walpurgis... het zijn slechts enkele projecten waar Bert zijn medewerking aan verleende. Hij werkte samen met de bekendste klassieke orkesten en kamermuziekensembles.

Professioneel muzikant
Ook als freelance muzikant nam hij deel aan steengoede concerten en cdopnames. Hij werkte samen met gevestigde namen als Wim Mertens, Olla Vogala, Guido Belcanto, Tars Lootens, Philippe Robrechts, Carlos Diaz,... In 2004 nam hij deel aan het befaamde Hadjidakis-project voor de Culturele Olympiade in Athene.

Oost-Europese volksmuziek
Ondanks zijn contact met het "klassieke circuit", staat hij open voor traditionele oost-Europese volksmuziek. Na de internationale successen met Ivica Vucelja in het duo Mallou (Taiwan, Hongarije, Slovenië... ) werd hij de grondlegger van het trio Daraduna met de zangeres Bea Palya (Hongarije) en accordeonist Gwenaël Micaullt (Frankrijk).

Tijdens Europalia Rusland in 2005 nodigde de Vooruit Gent Bert uit voor een project met de Russische accordeoniste Evelina Petrova. Later werd hij met ditzelfde project uitgenodigd door Paul Van Nevel voor het 35-jarig jubileumconcert in het PSK in Brussel.

Cantuva (koor) Cantuva wordt gedirigeerd door Marc Verboomen, het is een gemengd vocaal ensemble.
De leden zijn zangliefhebbers uit de regio van de druivenstreek, Overijse, Hoeilaart en Huldenberg.

Marc Verboomen (dirigent)
Marc Verboomen (º 1953) studeerde aan de Conservatoria van Brussel en Gent o.m. blokfluit en 'Oude Muziek' bij Oswald Van Olmen en Wieland Kuyken. Hij heeft zich door zijn muzikale loopbaan voornamelijk toegelegd op het scheppen van mogelijkheden tot het samen musiceren.
In 1987 richtte hij het kamerorkest Chapelle de Lorraine op.
In 1995 was hij medeoprichter van het vocaal ensemble Cantuva en is tot op heden nog steeds de koorleider .
Hij is leraar muzikale opvoeding te Overijse waar jongeren de kans krijgen in groep te musiceren in het Sint-Martinusconsort.
Tijdens de schoolvakanties runt hij samen met Luc Vandermosten en Philippe Verbiest de v.z.w. Muzikamp. Hier krijgen jonge muzikanten van heel Vlaanderen en over de grenzen heen de mogelijkheid met volle teugen te musiceren onder leiding van professionele musici.

 © webstek laatste wijziging: 17-07-2017 19:29:05. Neem gerust contact op met de voorzitter of stuur uw vraag naar info@cantuva.be
117 pagina's op het web gevonden, geen verbroken verwijzingen.