Cantuva, het vocaal ensemble uit de Belgische druivenstreek.
IN DE KIJKER
Concert Requiem FAURE
« Mozart in Hoeilaart en Overijse »
Zaterdag 25 april 2015 20.00u. in de Sint-Clemenskerk te Hoeilaart
Zondag 26 april 2015 15.00u. in de Sint-Martinuskerk te Overijse
Toegang Hoeilaart & Overijse
Voorverkoop € 13,00 ~ kassa € 15,00
VOORVERKOOPPUNTEN:
Hoeilaart: Gemeenschapscentrum Felix Sohie, Gemeenteplein 39, Hoeilaart
Hoeilaart: Mimi’s optiek, Gemeenteplein 29, Hoeilaart
Overijse: De Standaard boekhandel, Stationsstraat 15, Overijse
Huldenberg: ’t Boekenwinkeltje, Gemeenteplein 22, Huldenberg
Online: Bestel hier uw toegangskaarten
Download Affiche en Flyer in pdf-formaat
Download Affiche en Flyer in jpg-formaat
foto's optreden in Hoeilaart op 25 april 2015
Op zaterdagavond 25 april 2015 om 20.00u. organiseert het Davidsfonds uit Hoeilaart en
op zondag 26 april 2015 om 15.00u. organiseert het Davidsfonds uit Overijse een Mozart Concert.
Wolfgang Amadeus Mozart ( ° Getreidegasse 9, Salzburg, 27 januari 1756 ~ † Wenen, 5 december 1791), zijn oorspronkelijke naam is Joannes Chrysostomus Wolfgangus Theophilus (in het Latijn Amadeus) Mozart, was uit het prinsaartsbisdom Salzburg (in het tegenwoordige Oostenrijk) afkomstig componist, pianist, violist en dirigent.
Zijn ouders waren Leopold Mozart (componist en violist) en Anna Maria Pertl.

Mozart was een wonderkind, dat op uitzonderlijk jonge leeftijd viool, klavecimbel en orgel speelde en kwalitatief hoogstaand werk componeerde. Mozart wordt naast Johann Sebastian Bach en Ludwig van Beethoven gerekend tot de componisten die binnen een traditie nieuwe muzikale concepten bedachten en diepgaande invloed uitoefenden op alle na hen komende componisten.

PROGRAMMA
Deel 1: Operafragmenten
Toverfluit (KV 620) Priesterkoor O Isis und Osiris mannenkoor
La Clemenza di Tito (KV 621) Publius Tardi s'avede bas solo
Idomeneo (KV 366) Koor Placido è il mar gemengd koor
Idomeneo (KV 366) Idomeneo Vedrommi intorno tenor solo
Idomeneo (KV 366) Slotkoor Scenda Amor gemengd koor
Deel 2: Klavierconcert
Konzert in A für Klavier und Kammermusikbesetzung (KV 414)Allegro - Andante - Rondeau (Allegretto)
PAUZE
Deel 3: Profane muziek
Freimaurerkantate « Laut verkünde unsre Freude » (KV 623)solist, mannenkoor en klavier
Deel 4: Religieuze muziek
Ave Maria gemengd koor (3 stemmig) en klavier
Credo (KV 317) uit de Krönungsmesse
Door ziekte van Bart De Kegel zal Teun Michiels hem vervangen.

Weense pianoforte Gabriel Anton Walter gebouwd door Chris Maene
Katrien Vercauter speelt op een Weense pianoforte Gabriel Anton Walter, gebouwd door Chris Maene. Het is een exacte replica van het instrument dat in het "Germanisches Nationalmuseum Nürnberg" staat. Het originele instrument dateert uit 1795.

Anton Walter werd geboren in 1752 in Neuhausen, bij Stuttgart. In de jaren 1780 ging hij zich installeren als orgel- en instrumentenbouwer in de muzikale hoofdstad van Europa, Wenen. In die tijd had de piano de bovenhand genomen boven het klavecimbel en was Wenen een belangrijk centrum voor de pianobouw, en daar maakte Walter gretig gebruik van. Dankzij de steun van prins Franz Xaver Rosenberg, opperkamerheer van Leopold II, mocht hij zich vanaf 1790 "Kayserlich- und Königlicher Hof Orgel und Instrumentenbauer” noemen. Zijn zaak floreerde, en in 1804 werkten er 20 bouwers. Walter hoorde inmiddels bij de onbetwiste leiders van het vak. Uit zijn klanten lijst blijkt dat hij goed gekend was bij aristocratie en musici. Het hof had vier instrumenten van hem, en ook Mozart en Beethoven bezaten een Walter. Anton Walter stierf op 11 april 1826. Er was geen opvolger voor zijn zaak, maar er zijn nog een veertigtal originele pianofortes bewaard. Zo kan je Mozarts instrument bewonderen in zijn huis in Salzburg.

Een 18e-eeuwse pianoforte verschilt natuurlijk op veel punten van een moderne concertvleugel. De klankkast van Mozarts piano (en van de Maene die u vanavond hoort) is volledig van walnoothout vervaardigd. De snaren kunnen daardoor niet zo hard gespannen worden. Daardoor dooft de klank sneller uit, zodat vooral de lagere tonen lichter klinken en, bij snelle loopjes, nooit een troebele klank produceren. Er is ongeveer de helft minder gewicht nodig om een toets in te duwen. Samen met de kleinere hamers vergemakkelijkt dit een vlot en zuiver spel. Doordat de hamers met leer bekleed zijn in plaats van vilt, krijgt men een zilverachtige, parelende klank. Mozarts piano had ook kniehendels en geen pedalen voor het opheffen van de dempers (de pianoforte van vanavond heeft één hendel voor het opheffen van de dempers en één voor het verzachten van de klank). Er zijn slechts vijf en een half octaven aanwezig; het is pas met Beethoven dat de tessituur van de piano uitgebreid zal worden. Historische pianofortes (die uit Wenen in het bijzonder) leggen nadruk op lichtheid van aanslag en klank; ze maken een zeer zuivere speelwijze mogelijk.

Teun Michiels (tenor)
Tenor Teun Michiels weet zich sinds enkele jaren overtuigend te profileren in het oratorium-vak. Met zijn soepele Tenore di grazia zet hij zowat elke partij naar zijn hand, met het nodige respect voor de historische uitvoeringspraktijk.

Op zijn repertoire staan naast grote oratoriën zoals de Passies van Bach en Händels Messiah ook werken van o.a. Telemann, Mozart, Rossini, Berlioz, Gounod en Britten.

Teun werkte samen met een twintigtal orkesten en ensembles waaronder l'Orchestre Royal de Chambre de Wallonie, Die Bergische Symphoniker (D), Euterpe Baroque Consort, Arcus Coloratus, Aspetti Musicali, Kamerorkest Arc-en-ciel, Piacevole, Choeur Symphonique de Liège, Schola Cantorum Cantate Domino en de Koninklijke Zangvereniging Mastreechter Staar.

Teun genoot zijn zangopleiding achtereenvolgens aan het Conservatoire Royal de Liège en het Conservatorium van Maastricht (NL). Nadien koos hij voor Bart De Kegel als coach.
De bas-bariton Kristof Van Huffel zong als knaap in de Schola Cantorum Cantate Domini te Aalst. Hij volgde vervolgens een opleiding zang in de klas van Bart De Kegel en studeerde af met grote onderscheiding. Hij soleerde in opera's van Mozart en Rossini en zong tal van oratoriumpartijen bij lokale koren overal in Vlaanderen.
Kristof Van Huffel (bas)
Katrien Vercauter (klavier) Katrien Vercauter (º1979) zette haar eerste muzikale pasjes aan de academies van Dendermonde en Lebbeke. Ze zette haar studies verder aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel bij André De Groote, Jan Michiels en Viviane Spanoghe, en behaalde er de diploma's piano en kamermuziek, met onderscheiding.
Katrien volgde meestercursussen bij onder andere Patricia Montero, Juan José Torrecillas, Daniel Pollack, het Danelkwartet, Inge Spinette en Udo Reineman.
Op clavecimbel en pianoforte schoolde ze zich bij bij Piet Kuijken, Boyan Vodenitcharov, Jan Vermeulen en Dominique Riepe. Bij Miklos Spanyi volgde ze een cursus clavichord.
Katrien concerteert in binnen- en buitenland met LUMEN ensemble, sopranen Griet De Geyter en Astrid Stockman, pianofortiste Elise Simoens, ensemble 'Le florilège musical', het vocaal ensemble Cantuva waar ze jarenlang vaste begeleidster is, en de Koninklijke Muziekkapel van de Gidsen.
Daarnaast is ze docent piano en coördinator aan de Kunstacademie van Zaventem..
Chapelle de Lorraine (Kamerorkest) Het Kamerorkest Chapelle de Lorraine bestaat sinds 1987.

Zijn naam werd ontleend aan het huisorkest van Karel van Lorreinen, dat eveneens te Brussel gevestigd was en ook een bezetting had van ongeveer 15 instrumentalisten. De kern van het orkest bestaat uit louter strijkers, maar het wordt desgewenst uitgebreid met blazers, klavecimbel, slagwerk...

Het ensemble heeft een stevige faam opgebouwd in Vlaanderen als begeleider van koren in oratoria en romantische koorwerken. De soepele begeleiding in aria's en concerti wordt door vocale en instrumentale solisten hoog gewaardeerd. Eigen musici van het orkest krijgen ook regelmatig de kans om zich als solist te profileren. Zonder naar historische instrumenten te grijpen, slagen de muzikanten erin om stilistisch verantwoord werken uit de barok en de vroegklassieke periode te interpreteren. De samenwerking met eminente musici is daar niet vreemd aan. Het repertoire vermeldt overigens ook werken uit latere stijlperiodes tot in de twintigste eeuw.

Het orkest concerteert regelmatig op het Festival van Vlaanderen en er waren vele concerten in Nederland, Frankrijk, Spanje en Oostenrijk. Op die manier werkte de Chapelle de Lorraine ook met tal van vermaarde dirigenten uit binnen- en buitenland.

De concertmeester is Bert Van Laethem. Na zijn studies aan het Lemmensinstituut vervolmaakte hij zich aan de Liszt Academie van Budapest. Hij werkte o.m. in Il Fondamento, de Beethovenacademie en het Collegium Instrumentale Brugense, maar legde zich de laatste jaren vooral toe op Europese Volksmuziek. Samen met accordeonist Ivica Vucelja vormt hij het duo Mallou.

De eerste cellist is Bernard Woltèche. Hij legde zich toe op de oude muziek, o.m. in samenwerking met de Ricercar Academy, het Paul Dombrecht Consort, Il Fondamento en de Capella Amsterdam. Als zelfstandig solist trad hij op in Duitsland en Japan.

De viola da gamba wordt bespeeld door Piet Stryckers. Na zijn studies aan de K.U.Leuven en aan de conservatoria van Antwerpen en Brussel, specialiseerde hij zich op de cello, de viola da gamba en andere middeleeuwse snaarinstrumenten. Hij is een zeer verdienstelijk componist-arrangeur en docent muziekschriftuur en muziekanalyse.

Cantuva (koor) Cantuva wordt gedirigeerd door Marc Verboomen, het is een gemengd vocaal ensemble.
De leden zijn zangliefhebbers uit de regio van de druivenstreek, Overijse, Hoeilaart en Huldenberg.

 © webstek laatste wijziging: 17-07-2017 20:35:29. Neem gerust contact op met de voorzitter of stuur uw vraag naar info@cantuva.be
117 pagina's op het web gevonden, geen verbroken verwijzingen.