Cantuva, het vocaal ensemble uit de Belgische druivenstreek.
IN DE KIJKER
1 December 2018
Project 2017
Keyhof Concerten
KERSTCONCERT
zaterdag 16 december 2017 om 20.00u en zondag 17 december 2017 om 15.00u
Vocaal Ensemble Cantuva Druivenstreek o.l.v. Marc Verboomen
Plaats: Kloosterkapel van het KEYHOF - Stroobantsstraat 79-3040 Huldenberg.
Kaarten: € 18 in voorverkoop en € 20 aan de kassa
Verkooppunten via plaatselijke handelaars:
  • Hoeilaart: Domino, Gemeenteplein 2
  • Huldenberg: ’t Boekenwinkeltje, Gemeenteplein, 22
  • Overijse: De Standaardboekhandel, Stationsstraat, 15
Verkooppunten:
Plaatsbespreking en info: 026 87 90 93 of 026 57 26 27 of www.cantuva.be of info@cantuva.be

Onder algemene leiding van Marc Verboomen.

Het Vocaal Ensemble Cantuva o.l.v. Marc Verboomen
Het Kamerorkest Chapelle de Lorraine, concertmeester Bert van Laethem
Katrien Vercauter, orgel

Solisten:
sopraan: Astrid Stockman ~ mezzosopraan: Isabelle Everarts de Velp ~ tenor: Joris Bosman ~ bas: Kris Belligh

Op het programma:
Tsjechische herdersmis, de Missa pastoralis Bohemica Jakub Jan Ryba (1765 - 1850)
Kantate BWV61: “Nun komm, der Heiden Heiland” Johann Sebastian Bach (1685 - 1750)
Koraal uit Kantate BWV147: “Jesus bleibet meine Freude” Johann Sebastian Bach (1685 - 1750)
promotiefilmpje

Katrien Vercauter (klavier) Katrien Vercauter (º1979) zette haar eerste muzikale pasjes aan de academies van Dendermonde en Lebbeke. Ze zette haar studies verder aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel bij André De Groote, Jan Michiels en Viviane Spanoghe, en behaalde er de diploma's piano en kamermuziek, met onderscheiding.
Katrien volgde meestercursussen bij onder andere Patricia Montero, Juan José Torrecillas, Daniel Pollack, het Danelkwartet, Inge Spinette en Udo Reineman.
Op clavecimbel en pianoforte schoolde ze zich bij bij Piet Kuijken, Boyan Vodenitcharov, Jan Vermeulen en Dominique Riepe. Bij Miklos Spanyi volgde ze een cursus clavichord.
Katrien concerteert in binnen- en buitenland met LUMEN ensemble, sopranen Griet De Geyter en Astrid Stockman, pianofortiste Elise Simoens, ensemble 'Le florilège musical', het vocaal ensemble Cantuva waar ze jarenlang vaste begeleidster is, en de Koninklijke Muziekkapel van de Gidsen.
Daarnaast is ze docent piano en coördinator aan de Kunstacademie van Zaventem..
Astrid Stockman (sopraan) Astrid Stockman (1987) studeerde na haar opleiding in de Stedelijke Academie van Ronse verder aan het Lemmensinstituut (Leuven). Daar haalde ze in 2009 haar masterdiploma piano met grote onderscheiding. In 2012 behaalt ze ook haar masterdiploma zang met "magna cum laude", bij leerkrachten Greetje Anthoni en Annelies Meskens. Momenteel laat zij zich coachen door tenor Zeger Vandersteene.

Ze volgde masterclasses zang bij Yva Barthélémy, Lucienne Van Deyck, Margarida Natividade en Annie Frantz.

Als zangeres schuwt ze geen uitdaging en weet ze te overtuigen in zowel oratorium, lied als opera, gaande van oude tot nieuwe muziek.

Zij was soliste in verschillende grote oratoriumwerken van J.S. Bach, Mozart, Fauré, Mendelssohn, Liszt, Vivaldi en anderen. Hierbij werkte ze samen met dirigenten als Edmond Saveniers, Kurt Bikkembergs, Walter Proost, Nicolas Achten, Johan Van Bouwelen, Luc Anthonis, Dirk De Nef en Marc-Michaël De Smet.

Ook opera en muziektheater is een van Astrids grote passies. Zo vertolkte ze rollen als
Suor Angelica (Il Trittico - Puccini),
Venus (Venus & Adonis - Blow),
Belinda (Dido & Aeneas - Purcell) en
Donna Elvira (Don Giovanni - Mozart)
en werkte ze samen met Muziektheater Transparant en Laika

Zij was reeds te bewonderen op grote podia en festivals in België, Nederland, Denemarken, Frankrijk enz ...

Verder verleent ze ook haar medewerking aan het ensemble Psallentes (o.l.v. Hendrik Vanden Abeele), dat zich concentreert op het bestuderen en uitvoeren van gregoriaanse muziek. Als soliste is ze vast verbonden aan Het Antwerps Barokorkest (o.l.v. Emmanuel Van Kerckhoven), en zingt ze op regelmatige basis concerten met het European Philharmonic Orchestra (o.l.v. Walter Proost)

Luister hier naar de stem van Astrid Stockman in twee korte fragmenten:
  1. "Caro Mio Ben" van Giuseppe Giordani
  2. "O mio babbino caro" uit de opera Gianni Schicchi Giacomo Puccini


Isabelle Everarts de Velp (Mezzo-sopraan)
Isabelle Everarts de Velp studeerde zang bij Françoise Hennaut. Zij behaalde in 1998 de eerste prijs voor concertzang. Zij zingt opera in 1999 aan het Koninklijk Conservatorium van Muziek van Brussel. Het volgende jaar kreeg ze een eerste prijs voor lyrische kunst aan het Koninklijk Conservatorium van Luik en de Prijs van de Unie van Kunstenaars.

Ze heeft zichzelf geperfectioneerd bij de Franse sopraan Andréa Guiot in Montpellier. Zij bereidt zich momenteel voor (voor opera en melodie) met de sopraan Marie Terese Letorney. In 1998 speelde ze Cherubino in Le Nozze di Figaro met het Conservatoriumorkest van Brussel en het daaropvolgende jaar Dorabella in Così fan tutte. Ze trad op in "Volpino Lo Speziale" van Haydn met het Orkest van de Muziekkapel van Doornik in 2000 en in datzelfde jaar, voor de Opera Studio van de Munt, hield ze de titelrol in Dido and Aeneas van Purcell, onder de muzikale leiding van Erik Van Nevel.

In 2005 heeft zij een rol in "Die Zauberflöte" onder leiding van René Jacobs.

Isabelle Everarts de Velp zingt regelmatig als solist in onder andere de Stabat Mater van Pergolesi, Vivaldi, Haydn en Rossini; de krönungsmesse, de kleine messe in D minor en Mozart's Requiem; de Messe Nelson en de Salve Regina van Haydn en diverse cantatas van Scarlatti, Bach, Handel. Zij heeft net het Requiem van Duruflé opgenomen.

Joris Bosman (tenor)
Na zijn studies zang en piano aan het Lemmensinstituut te Leuven en aan het Conservatorium van Brussel engageerde Joris Bosman zich als korist in diverse ensembles waaronder het Brussels Kathedraalkoor (Capelli Sancti Michaelis) o.l.v. Erik van Nevel, alsook Currende en het voormalige omroepkoor van de BRT. o.l.v. Vic Nees en het Vlaamse Radiokoor o.l.v. Johan Duijck.
Hij doet tevens repertoire en stijlkennis op bij ondermeer Sigiswald Kuijcken, Paul Dombrecht, Renè Jacobs, Florean Heyerick, Pierre Cao en anderen. Hij bekwaamt zich als pedagoog en behaalt de eerste prijs zang in de disciplines oratorium, lied, en ook opera. Hij behaalt de eerste prijs kamermuziek, specialisatie barokmuziek. Hij behaalde dit jaar tevens een Hoger Diploma uitvoerend musicus en bekwaamt zich verder bij ondermeer James Griffith (G.B.) Liam Tuan (G.B. en B.), Marianne Blok (NL.) Chris Van Woerkom (B.), Claudine Arnaud-Verhelle en Albrecht Klora (B.)
Door zijn kennis van het renaissance- en barokrepertoire zingt hij concerten van Groningen tot Salamanca en geeft hij masterclasses in Brescia (N.-Italië) rond de componist Luca Marenzio.
In de lente van 2004 vertolkt hij de rol van 'Achilles' in Händels laatste opera 'Daedemia' op het barokfestival van Istanbul. Hij was voorbije zomer te gast in Oostenrijk voor de vertolking van Cavalli's 'Eliogabalo', een barokopera onder leiding van Renè Jacobs in 'das Landestheater' te Innsbruck. In Juli was hij solist in de hoofdproduktie van 'de Zomer van Antwerpen'.
Als Evangelist in beide passies van Johann Sebastian Bach is hij regelmatig te gast in Nederland (Rotterdams barokensemble en HOV te Heerlen), Frankrijk en België. Hij realiseerde CD-Opnames met Eufoda, Accent, en de Brusselse Mediatheek (Arsonor).

Kris Belligh (Bariton)
Geboren en getogen in België, besloot Kris Belligh zijn studies achtereenvolgens verder te zetten aan de Londense "Guildhall School of Music and Drama" en de Royal Scottish Academy, waar hij een speciale opera-opleiding genoot. Hij vervolmaakte zich onder meer via master classes bij enkele beroemde zangers als Dame Felicity Lott, Sir Thomas Allen, Elly Ameling, Graham Johnson, Malcolm Martineau en Emma Kirkby. 


Hij ontving een "grant" van het "Pacific Music Festival" (Japan), waar hij onder de leiding van Nicholas McGeegan en Michael Tilson Thomas aan concerten deelnam. Ondertussen bouwde Kris Belligh een breed repertorium uit. In concert was hij te horen in Händels Messiah en diens Israel in Egypt in de cathedraal van Reims, in diverse Passies en de Mis in b van Bach in Stuttgart en Munchen, in Mozarts Requiem in de Sint Eustache kerk te Paris, in Rossini’s Stabat Mater, diens Petite Messe Solennelle alsook in Haydns Schöpfung, en Lully’s Thésée nam hij mee aan Europawijde tournees onder de leiding van William Christie.

Verfijnd liedvertolker, werd Kris Bellligh samen met de bekende pianist Graham Johnson voor een recital naar Israël uitgenodigd.
Meer recent vertolkte Kris Belligh Angelotti in Tosca, Dancairo in Carmen en een uiterst succesvolle Blazes (The Lighthouse) in een productie van de Nationale Reisopera. In het kader van de recente Olympische Spelen in London verleende hij zijn medewerking aan de mini-opera "Zatopek" met het Liverpool Philharmonic en geproduceerd door BBC-3.
Tijdens het seizoen 2016/17 heeft hij meegewerkt aan diverse producties in De Munt.
Cantuva (koor) Cantuva wordt gedirigeerd door Marc Verboomen, het is een gemengd vocaal ensemble.
De leden zijn zangliefhebbers uit de regio van de druivenstreek, Overijse, Hoeilaart en Huldenberg.

Marc Verboomen (dirigent)
Marc Verboomen (º 1953) studeerde aan de Conservatoria van Brussel en Gent o.m. blokfluit en 'Oude Muziek' bij Oswald Van Olmen en Wieland Kuyken. Hij heeft zich door zijn muzikale loopbaan voornamelijk toegelegd op het scheppen van mogelijkheden tot het samen musiceren.
In 1987 richtte hij het kamerorkest Chapelle de Lorraine op.
In 1995 was hij medeoprichter van het vocaal ensemble Cantuva en is tot op heden nog steeds de koorleider .
Hij is leraar muzikale opvoeding te Overijse waar jongeren de kans krijgen in groep te musiceren in het Sint-Martinusconsort.
Tijdens de schoolvakanties runt hij samen met Luc Vandermosten en Philippe Verbiest de v.z.w. Muzikamp. Hier krijgen jonge muzikanten van heel Vlaanderen en over de grenzen heen de mogelijkheid met volle teugen te musiceren onder leiding van professionele musici.
Chapelle de Lorraine (Kamerorkest) Het Kamerorkest Chapelle de Lorraine bestaat sinds 1987.

Zijn naam werd ontleend aan het huisorkest van Karel van Lorreinen, dat eveneens te Brussel gevestigd was en ook een bezetting had van ongeveer 15 instrumentalisten. De kern van het orkest bestaat uit louter strijkers, maar het wordt desgewenst uitgebreid met blazers, klavecimbel, slagwerk...

Het ensemble heeft een stevige faam opgebouwd in Vlaanderen als begeleider van koren in oratoria en romantische koorwerken. De soepele begeleiding in aria's en concerti wordt door vocale en instrumentale solisten hoog gewaardeerd. Eigen musici van het orkest krijgen ook regelmatig de kans om zich als solist te profileren. Zonder naar historische instrumenten te grijpen, slagen de muzikanten erin om stilistisch verantwoord werken uit de barok en de vroegklassieke periode te interpreteren. De samenwerking met eminente musici is daar niet vreemd aan. Het repertoire vermeldt overigens ook werken uit latere stijlperiodes tot in de twintigste eeuw.

Het orkest concerteert regelmatig op het Festival van Vlaanderen en er waren vele concerten in Nederland, Frankrijk, Spanje en Oostenrijk. Op die manier werkte de Chapelle de Lorraine ook met tal van vermaarde dirigenten uit binnen- en buitenland.

De concertmeester is Bert Van Laethem. Na zijn studies aan het Lemmensinstituut vervolmaakte hij zich aan de Liszt Academie van Budapest. Hij werkte o.m. in Il Fondamento, de Beethovenacademie en het Collegium Instrumentale Brugense, maar legde zich de laatste jaren vooral toe op Europese Volksmuziek. Samen met accordeonist Ivica Vucelja vormt hij het duo Mallou.

De eerste cellist is Bernard Woltèche. Hij legde zich toe op de oude muziek, o.m. in samenwerking met de Ricercar Academy, het Paul Dombrecht Consort, Il Fondamento en de Capella Amsterdam. Als zelfstandig solist trad hij op in Duitsland en Japan.

De viola da gamba wordt bespeeld door Piet Stryckers. Na zijn studies aan de K.U.Leuven en aan de conservatoria van Antwerpen en Brussel, specialiseerde hij zich op de cello, de viola da gamba en andere middeleeuwse snaarinstrumenten. Hij is een zeer verdienstelijk componist-arrangeur en docent muziekschriftuur en muziekanalyse.


Bert Van Laethem (concertmeester)
Sinds 1998 is Bert Van Laethem concertmeester van Chapelle de Lorraine.

Hij volgde met succes een volledige klassieke opleiding viool aan het Lemmensinstituut te Leuven. Nadien specialiseerde hij zich verder aan de beroemde Liszt-Academie te Boedapest. Daar geraakte hij danig onder de indruk van de Hongaarse muziek en cultuur, dat hem dit in zijn verder werk zal blijven achtervolgen.

Zowel klassiek als kamermuziek.
Het Huelgas Ensemble, de Beethovenacademie, het Instrumentale Brugense of muziektheater Walpurgis... het zijn slechts enkele projecten waar Bert zijn medewerking aan verleende. Hij werkte samen met de bekendste klassieke orkesten en kamermuziekensembles.

Professioneel muzikant
Ook als freelance muzikant nam hij deel aan steengoede concerten en cdopnames. Hij werkte samen met gevestigde namen als Wim Mertens, Olla Vogala, Guido Belcanto, Tars Lootens, Philippe Robrechts, Carlos Diaz,... In 2004 nam hij deel aan het befaamde Hadjidakis-project voor de Culturele Olympiade in Athene.

Oost-Europese volksmuziek
Ondanks zijn contact met het "klassieke circuit", staat hij open voor traditionele oost-Europese volksmuziek. Na de internationale successen met Ivica Vucelja in het duo Mallou (Taiwan, Hongarije, Slovenië... ) werd hij de grondlegger van het trio Daraduna met de zangeres Bea Palya (Hongarije) en accordeonist Gwenaël Micaullt (Frankrijk).

Tijdens Europalia Rusland in 2005 nodigde de Vooruit Gent Bert uit voor een project met de Russische accordeoniste Evelina Petrova. Later werd hij met ditzelfde project uitgenodigd door Paul Van Nevel voor het 35-jarig jubileumconcert in het PSK in Brussel.


 © webstek laatste wijziging: 12-12-2017 12:23:03. Neem gerust contact op met de voorzitter of stuur uw vraag naar info@cantuva.be
117 pagina's op het web gevonden, geen verbroken verwijzingen.